Spill på bedehuset - Ubongo, In the Year of the Dragon, m.fl. - 10.april 2010

Intro:
Åpent hus på bedehuset pleier alltid å inkludere en aktivitet, og denne lørdagen var det brettspill. Som initiativtaker valgte jeg ut en mengde spill som jeg tok med meg, samt at det var en del kvalitetsspill tilgjengelig på huset, hvor samtlige spill kom fra Vennerød Forlag. Med- og motspillere har varierende kjennskap til spill, og det var derfor mest spill i familiespill-kategorien som var representert.

Spill 1: Qwirkle
Har bare så vidt prøvd dette spillet en gang, og må si at dette er et kvalitetsspill som kan spilles av alle. Her er det enkle regler, men lang levetid. Dette kan spilles igjen og igjen slik jeg ser det. Etter en runde ville flere ta en runde til.

Spill 2: Bandu
Ingen samling uten en kjapp runde Bandu. Jeg var mest opptatt av å smile til kamera, så jeg røyk desverre, på en middels vanskelig kloss. Men de andre nyter alltid geek'ens nederlag, og jeg kan godt gå med på morsomheter på min egen bekostning innimellom!

Spill 3: Ubongo
Har spilt nesten alle variantene av spillet, men ikke selve originalen, med edelstener og det hele før. Spillsystemet er bra, men syns plukking av edelsteiner gjør at de som er "nesten" like raske en sjanse til å vinne, ved å fokusere på lure valg i edelstein-plukkingen. Kveldens høydepunkt for min del, og er mitt soleklare førstevalg med Ubongo Duell tett etterfulgt i denne spill-serien.

Spill 4: Mausgeflippt
Dette skal i følge annerkjente kilder være hysterisk morsomt, men etter noen gjennomspillinger, så er det ikke så mye mer enn "Rasken" i pen innpakning. Her følger oppskriften for å ødelegge spillet totalt:
1 eller flere spillere legger ut et vilkårlig kort umiddelbart etter at en ny mus er lagt frem. Da har ingen andre mulighet til å få poeng. En er dømt til å tape på denne måten om en ikke har veldig flaks. Spillet blir uansett dørgende kjedelig. Men spillet er ikke gitt opp enda, og skal prøves med andre personer med en litt bedre innstilling!


Spill 5: 10 Days in Asia
Jeg liker i utgangspunktet ikke spill med for mye flaks, men antall valg, stemning type motspillere m.m., kan endre oppfatningen i visse tilfeller. Roll through the ages er et slikt tilfelle, 10 Days - serien et annet. Her går det mest på stemningen, og følelsen spillet gir som er det jeg liker. Her skal en serie heldige hendelser føre til at en vinner, men spillet åpenbarer ikke dette for spilleren i samme grad som f.eks. Yatzy eller et av de mange kortspillene hvor samling av kort inngår. Fullsatt bord satte igang med 10 Days in Asia, og det ble en noe overraskende slutt. En av spillerene som ikke forstod helt hva en skulle gjøre når en tok inn de første 10 kortene, vant overlegent. men det var kos hele veien, og lærerikt. Spesielt siden Asia er så stort, og har mange spennende navn og forskjellige størrelser på landene, så blir dette min favoritt i serien. Rett og slett spill-kos!

Spill 6: In the Year of the Dragon
Det første spillet fra min personlige beholdning, og det eneste av ikke-Vennerød-spillet som ble spilt denne kvelden. Spillet er på top 5 listen min for øyeblikket, og er et spill som spilles forholdsvis raskt og er SVÆRT utfordrende med alle beslutningene en må ta gjennom spillet. Av en eller annen grunn syns jeg ikke at spillet har fått den oppmerksomheten det fortjener, men denne kvelden samlet tre håpefulle seg rundt dragens år, hvor to var på førstereis.

Spillet gikk litt tregt istarten, men farten steg etter hvert som mekanikkene satt hos alle. Litt stilig var det at den ene satset på å være startspiller hele tiden, mens den andre egentlig ikke brydde seg. Dette viste godt igjen på sluttresultatet, hvor førstnevnte vant overlegent over den andre. Selv hadde jeg spilt dette en del, og det er en klar fordel i dette spillet. Men foruten konkurransen mellom spillerene, er det en internt målsetting om å mestre de utfordringene som kommer til det fulle. Det går som regel ikke helt etter planen, og det gjør spillet nervepirrende og spennende hele veien fra første til siste måned i dragen år. Anbefales!

Outro:
En lang kveld var over, og mange gode spill var gjennomført. Alltid hyggelig å lære folk nye spill, og se interessen hos de som normalt ikke spiller brettspill. Slike arrangement har jeg vært med på å holde  med gjevne mellomrom, og ser allerede frem til neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar