Spill med venner - Det ble mer spill i Bergen - 25.april 2010

Intro:
Fortsatt på jobb, men båten havnet på nytt i Bergen for noen dager. Da ble det tid for spill, og Sveinungen inviterte til spilling i sin lune leilighet.

Spill 1: Carcassonne
Mens vi ventet på en tredje spiller, så kjørte vi igang med en runde Carcassonne. Jeg ble presentert for noen utvidelser (River I og Inns & Catedrals), som var helt greie tillegg til grunnspillet. River syns jeg satte fart i spillet, og gjorde begynnelsen litt mer åpen. Det var med ett mange muligheter fra første brikke. For de som ikke vet det, så er Carcassonne et spill som handler om å bygge Carcassonne en fransk middelarlderby. Her er det grønne enger, kloster, veier og mange små befestede byer. Ved å bruke små meeples tar du kontroll over disse områdene, og får poeng etter hvert som disse står ferdig.

Spillet gik jevnt, så jevnt at når spillet var slutt, så fikk begge like mange poeng.

Spill 2: Carcassonne
Kveldens tredje brettspiller og vertens bror, Andas,  var på plass. Siden han ikke hadde spilt Carcassonne før, tok vi like godt en runde til.

Det viste seg at nykommeren hadde god forståelse, og presterte å lage tidenes største by, helt uten at noen kunne gjøre noe, fra eller til. Men det hadde kostet på alle andre områder. Sveinungen og las^se satset hardt på bønder, noe som lammet oss fra å ødelegge for Andas store by. I sluttoppgjøret fikk overaskende nok las^se opp tempoet og fikk inn viktige poeng, og dro med nød å neppe i land seieren foran nesen på en meget kompetent førstereisgutt. Sveinungen da? Han var _noe_ lengre bak :)

las^se - 121
Andas - 118
Sveinungen - 77

Spill 3: Ticket to Ride
Togspill er av en eller annen grunn veldig populært. Selv om jeg normalt sett liker best tyngre togspill i 18xx-serien, så sier jeg sjelden nei til en runde Ticket to Ride. USA-utgaven har jeg spilt lite, selv om dette var den første utgaven som kom ut i denne idag utvannede serien. Har absolutt vonde minner fra den gangen jeg gikk på en brøler, og ble tatt igjen med en hel runde...

Spillets gang er å samle seg opp togvogner, bygge jernbane og oppfylle billetter (oppdragskort) slik at en til slutt sitter igjen med mest poeng.

Det viste seg kjapt at mine to motstandere var drevne i spillet, og de ledet an gjennom hele spillet. Jeg ble forundret over hvor lite sabotasje det ble, så spillet føltes nærmest som om tre spillere spilte for seg selv på et felles brett. Andas var for meg den absolutt største motstanderen, for han hadde mest tog ute, så jeg sperret en vesentlig linje som han absolutt så ut til å trenge. Et bekreftende sukk var som musikk i mine ører :)

Sveinungen hadde et valg igjen etter at Andas hadde bygd alle sine togvogner. Han tok billetter av alle ting, og vant tydeligvis lotto:

Sveinungen - 114
las^se - 112
Andas - 105

Spill 4: Bandu
Når en skal avslutte en kveld med et spill som ikke tar for lang tid, har jeg for tiden to favoritter; Bandu og Heck Meck. Bandu ble det, og igjen var Andas førstereisgutt, som med stor iver kastet seg over utfordringen med å stable disse treklossene oppå hverandre.

I Bandu har du flere spill som kan spilles. Vi spilte noen forskjellige varianter, og vi vant litt hver. Men det var liten tvil om hvem som var den beste stableren: Sveinungen.

Outro:
En morsom kveld var over, og jeg havnet omsider tilbake på skuta. Kjekt var det også å bli kjent med en ny brettspiller, som er minst like ivrig som meg. Dette ble Sveinungens kveld, og det vises tydelig på bildene at denne karen er svært fornøyd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar